اخبار > هیأت های خانگی و کارکردهای فراوان آن
 


  چاپ        ارسال به دوست

هیأت های خانگی و کارکردهای فراوان آن

 

انسیه جهاندیده // در فرهنگ دینی ما، یکی از برنامه هایی که نشان دهنده پیوند و دوستی شیعه با اولیای دین و امامان معصوم است، «عزاداری» است، یعنی یاد رحلت و شهادت آنان را گرامی داشتن، در سوگ آنان ماتم به پاکردن و در عزایشان گریستن.
عزاداری از آغاز، با دستور و تأکید و توصیه خود پیامبر خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ و امامان شکل گرفته است و رفته رفته میان امّت وفادار به خاندان پیامبر و علاقه مندان به عترت به صورت یک «سنّت دینی» درآمده است. بی شک یکی از اعمالی که باعث تقرب به خداوند شده است عزاداری بر اهل بیت (ع) مخصوصا سید و سالارشهیدان، ابا عبد الله الحسین علیه السلام می باشد که دارای آثار و برکات بی شمار بوده و حضرات معصومین علیهم السلام، شیعیان را با گفتار و کردارخویش نسبت به برگزاری آن تشویق و ترغیب کرده و خود نیز پرچم دار و جلودار این حرکت دینی و سیاسی و اجتماعی بودند چرا که ایشان با تمام وجود به ارزش و اهمیت این امر واقف بوده و به ظرفیت های عظیم عزاداری به عنوان نماد مبارزه با ظلم و ستم ودین گرایی و کفر ستیزی آگاه بودند.
تدبیر و خواست الهی نیز در ایجاد شوق و محبت نسبت به خاندان پیامبر، بویژه سید الشهدا ـ علیه السلام ـ در تداوم این سنّت نقش داشته است. رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ فرمود:
«إِنّ لِقتل الحسین ـ علیه السلام ـ حرارةً فی قلوبِ المؤمنینَ لاتَبْرَدُ اَبداً».
 «برای شهادت حسین ـ علیه السلام ـ حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.»
این شوق خداداد را، در عمق دل و جان خویش حسّ می کنیم و همچون چشمه ای در طول حیات، از زلال آن می چشیم و طراوت می یابیم.
در حقیقت ائمه اطهار علیهم السلام با پایه ریزی این حرکت دینی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت عظیم عاشورا جان تازه ای به شیعه داده و بقای مکتب شیعه را تضمین کردند.
هیئات خانگی و محلی نیز نمونه ای از این سنت دینی است که نشان دهنده این است که فرهنگ عزاداری بر در جان و دل مردم نشسته است و سینه به سینه به نسل های بعد انتقال می یابد. مهر و محبّت خاندان پیامبر (ص) بویژه حضرت ابا عبداللّه الحسین (ع) را همچون بذری در زمین دل ما افشانده اند. ما نیز وظیفه داریم که این بذر را برویانیم و این نهال را به برگ و بار بنشانیم و در همه عمر، از ثمرات آن بهره مند شویم.
در فرهنگ ایرانی برای نگه داری از این نهال مهر محبت اهل بیت دوستداران آنان به تشکیل گروه هایی در گوشه کنار هر شهر و محله روی آوردند تا در زمان عزاداری دور هم جمع شوند و باهمدیگر دین خود را به ائمه اطهار ادا کنند.
تشکیل این هیئت ها علاوه بر این فرهنگ عزاداری و دینی جهاد و شهادت را رواج می دهد نکات مثبت دیگری رابصورت خودکار در کنار خود بوجود می آورد ازجمله:
وحدت و همدلی کنار گذاشتن کدورت ها برای رسیدن به هدفی مشترک، مسئولیت پذیری، انجام کار گروهی وتقسیسم کار، تجدید دیدار اهالی محل و همسایگان، ، بالا رفتن امنیت در محله، صله رحم در هیئات خانگی و... .

ما امت رسول خدا(ص)، امت متحد و معتدل، امت مکتب ناب محمدی یعنی مکتب اهل بیت(ع) هستیم که آیات قرآن و روایات زیادی درباره ما و خصوصیاتمان وارد شده که از جمله آنها وحدت، همدلی و انسجام است. زمانی که هیئت تشکیل می گردد اهالی محل صرف نظر از کدورت ها و دلخوری هایی که از یکدیگر دارند و بخاطر ارادتی که نسبت به اهل بیت علیهم السلام دارند به هیئت می پیوندد. ما امت رسول خدا(ص)، امت متحد و معتدل، امت مکتب ناب محمدی یعنی مکتب اهل بیت(ع) هستیم که آیات قرآن و روایات زیادی درباره ما و خصوصیاتمان وارد شده که از جمله آنها وحدت، همدلی و انسجام است. رسول مکرم اسلام(ص) در حدیثی می‌فرماید: "دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند". همان، ح 1031
ایشان همچنین فرمودند: "وحدت مایه رحمت، و تفرقه موجب عذاب است". کنزالعمّال، ح 20242
در هیئت هر فردی موظف و متعهد به انجام کاری می گردد مخصوصا جوانان و نوجوانانی که وارد هیئت می شوند با پذیرفتن مسئولیتی و اینکه موظف به انجام آن به بهترین نحو هستند و در غیر اینصورت بازخواست خواهند شد باعث میگردد که شخصیت آنان رشد کند وتقویت حس اعتماد بنفس می گردد.
حضور در هیئت باعث می شود که افراد بخصوص جوانان و نوجوانان کارگروهی را یاد بگیرند و از بهرها و برکات آن بهره مند شوند. در قرآن هم در آیه ی "تعاونوا علی البر و التقوی" بر ضرورت کار گروهی تاکید شده است. کارگروهی باعث می شود که افراد با گرد آمدن در کنار هم ایده های قوی و آرای محکم تولید کنند و انگیزه انسان در جمع، تشدید می شود. وقتی ما با دیگران پیوند می یابیم، امیدمان به اتمام کار بیشتر می شود و استقامت ما برای پافشاری در پی گیری مقصد افزایش می یابد. مشاهده حرکت و عمل دیگران ما را به تحرک و عمل وا می دارد و فرسایش انگیزه را به مرور ترمیم می کند. همچنین کار گروهی سبب می شود که کمیت و کیفیت کار انجام شده، بالاتر و بهتر از کار فردی باشد. به تعبیر دیگر، نتیجه کار گروهی از جمع توان افراد همواره بیشتر است. کار گروهی موجب رشد قدرت فکری و عملی اعضا می شود. در گروه، افراد از یکدیگر کار می آموزند و به سرعت و سهولت بیشتری نیروی انسانی پدید می آید. نیز باعث بالا رفتن همت افراد می گردد، انسان به صورت فردی به اهداف بزرگ و فوق العاده نمی اندیشد، اما وقتی که خود را میان یک جمع احساس کند تصور پدید آوردن آثار بزرگ برای او امکان پذیر خواهد بود.
در این عصر اطلاعات که در ثانیه ای از اخبار آنسوی دنیا مطلع می شویم اما پیش می آمد که ماهها می گذرد اما از احوال همسایه دیوار به دیوارمان یا قوام و خویشانمان خبر نداریم! تشکیل و حضور در هیئات بهانه ای است برای تجدید دیدار با آنان و از احوالشان باخبر شدن. که برکات بسیاری در زندگی فرد به همراه خواهد داشت.
وهمچنین ارتباط قوی همسایگان با یکدیگر باعث می شود که امنیت محله بالا رود، شهر مدرن مملو از ناامنی ها و آسیب های اجتماعی است اما با حضور اهالی محل مخصوصا جوانان و نوجوانان در هیئت موجب می گردد ارزش هایی که در این گروه می آموزند موجب میگردد به سراغ نا هنجاری های اجتماعی که مستلزم شهرنشینی است نروند و وجود افراد مصون از یماری های موجود در جامعه در محله موجب امنیت بیشتر می گردد و منازعات و درگیری و خشونت بسیار کاهش می یابد لذا آسیب های اجتماعی را به حداقل می رساند. پیوند زدن دل و جان و عواطف و احساسات نسل امروز و کودکان و نوجوانان با اهل بیت پیامبر ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ و شهدای کربلا نقش بازدارنده آنان را نسبت به مفاسد دارد و «چراغ یاد» و «مشعل عزا»، آنان را در کوره راه های زندگی، به حسین ـ علیه السلام ـ و کربلا می رساند.

بنابراین زنده نگه داشتن هیئات عزاداری نه تنها زنده نگه داشتن ارزش هایی چون جهاد و شهادت، احیا راه و فرهنگ و تعالیم اهل بیت اطهار علیهم السلام می باشد بلکه ابعاد اجتماعی دیگری نیز دارد که در کنار این ارزش ها از آن بهره می بریم.
همین خاصیت صیانتی عزاداری از اسلام و امت اسلامی موجب شده تا دشمن به فکر مبارزه جدی تر با مراسم عزای امام حسین(ع) بیفتد واز راه تحریف و دخالت های محتوائی و دامن زدن به اختلافات مذهبی این مراسمات را به نفع خود و در سمت و سویی که خود می خواهند پیش ببرند.
پیام عاشورا در مقوله «یاد» و در بسترِ «عزاداری» برای عصر حاضر نیز همین است که حماسه های خونین و امیدبخش و انگیزه آفرین شهدا را زنده نگاه داریم و به هر شکلی با برنامه ریزی های حساب شده، موضوع شهادت، رزمندگان، جبهه های نبرد، تظاهرات و راهپیمایی ها، مبارزات پش از انقلاب، شهدای عزیز، شرح حال و زندگی نامه آنان، فیلمهای دفاع مقدّس و آثار هنری، نقاشی و طراحی و پوستر و امثال این گونه مظاهر مربوط به جهاد و شهادت و ایثار را که همه الهام از «عاشورا» گرفته اند، به «یاد» آوریم و جزو فرهنگ عمومی مردم سازیم و درسهای نهضت کربلا را به مثابه یک درس عمیق، فراگیر سازیم.


١٦:٣٢ - جمعه ١٦ آبان ١٣٩٣    /    عدد : ٣٩٩٩٩١    /    تعداد نمایش : ١٠٥٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




نشریات مکتوب

قرآن الکترونیک

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
پیوندها

طرح ها و جشنواره ها
نیمکت
چرا به امیرالمؤمنین (ع) خاصف النعل می‌گفتند؟
چرا به امیرالمؤمنین (ع) خاصف النعل می‌گفتند؟
یکی از موضوعاتی که در زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی انسان تأثیر بسزایی دارد، ساده زیستی و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالی که از نظر فرهنگ دینی، یکی ....

مشکل اصلی ازدواج های ما آموزش است.
مشکل اصلی ازدواج های ما آموزش است.
حجت الاسلام شهاب مرادی؛ استاد مهارتهای زندگی است. به سایتش هم سری بزنید، پر است از سوال و جوابهای خانوادگی. بیش از ۱۱هزار عضو ثابت دارد و انبوهی از مشکلات دختران و پسران و همسرانی که او به تک تک آنها پاسخ می دهد...